Firma Frigga Bydgoszcz

Jak dbać o kondycję seniora?

Powszechnie uważa się, że osoby starsze nie powinny angażować się w aktywność fizyczną ze względu na ryzyko złamań i kontuzji. Być może w części przypadków to założenie jest słuszne, jednak wiele zależy od aktualnego stanu zdrowia i zaleceń lekarskich. W końcu ruch to witalność i źródło dobrego samopoczucia psychofizycznego. Jak prawidłowo dbać o kondycję seniora? Co robić, a czego lepiej unikać? Na te oraz inne pytania odpowiadamy poniżej. Sprawdź!

Wybierz bezpieczną aktywność

Mówiąc o kondycji, wspomnieć należy o dwóch wzajemnie przenikających się sferach – psychicznej i fizycznej. Dbając o jedną, wspieramy drugą i odwrotnie. Zacznijmy jednak od tego, co dobre jest „dla ciała”.

To, czy możemy aktywizować seniora, zależy od stanu jego zdrowia. Zanim zaczniesz wprowadzać jakikolwiek ruch, dowiedz się, co na ten temat mówi lekarz, opiekujący się Twoim podopiecznym. Gdy już masz zielone światło, postaw na jedną z bezpiecznych form aktywności ruchowej:

  • spacer;
  • nordic walking;
  • basen;
  • joga, delikatny stretching lub ćwiczenia rehabilitacyjne.

Niedoceniany spacer to fantastyczny sposób na pobudzenie krążenia i dotlenienie organizmu. Często to jedyna rzecz, na którą mogą pozwolić sobie osoby starsze. Warto jednak pamiętać, że lepiej 15 minut powolnego chodzenia niż nic. Często spacer okazuje się pierwszym „sportem”, który później, wraz ze wzrostem sprawności, pozwala włączyć także inne formy ruchu.

Jeśli chcesz korzystać z kijków nordic walking, upewnij się, że znasz prawidłową technikę posługiwania się nimi. Wielokrotnie powtarzany błąd w tej sytuacji może przynieść opłakane skutki. Dla bardziej sprawnych seniorów dobrym wyborem będzie basen. To fantastyczna propozycja także w przypadku starszych osób z nadwagą – woda wspaniale odciąża układ mięśniowo-szkieletowy. W dużym skrócie – daje odetchnąć stawom.

Kondycja seniora

Sposoby dbania o kondycję w zaciszu domowym

Jeśli senior jest na tyle mało mobilny, że głównie przebywa w domu, warto wprowadzić (znów w porozumieniu z lekarzem) łagodne ćwiczenia rehabilitacyjne lub rozciągające, takie jak joga czy stretching.

Warto pamiętać o sile relacji i o wpływie empatycznego towarzysza na ogólny stan zdrowia. Podopieczni to często osoby samotne, już samo obecne bycie, wspólny śmiech czy rozmowa pozytywnie wpływają na samopoczucie. Dobrostan emocjonalny sprawia, że w ciele wytwarza się więcej białych krwinek, serce jest lepiej dotlenione, a mózg wytwarza więcej neuroprzekaźników, odpowiadających za poczucie szczęścia. Podobne działanie ma dotyk – już położenie dłoni na ramieniu w wyrazie troski potrafi wzmocnić odpowiedź układu odpornościowego i poprawić samopoczucie.

Podsumowanie

Jeśli chcesz wyjechać od zaraz do Niemiec jako opiekunka osób starszych – sprawdź nasze aktualne oferty pracy! Jesteśmy sprawdzoną agencją, która działa na rynku od ponad 10 lat. Zaufały nam już tysiące kandydatów i kandydatek, niektórzy współpracują z nami do dziś! Oferujemy legalne zatrudnienie, zakwaterowanie oraz atrakcyjne wynagrodzenie zgodne z umiejętnościami. Masz pytania? Potrzebujesz więcej informacji? Skontaktuj się z nami! Agencja Frigga z Bydgoszczy zaprasza.

Aktualności

Aktualności, informacje, praktyczne porady

Kontakt

Skontaktuj się z naszą firmą – napisz lub zadzwoń.

FRIGGA

ul. Śniadeckich 2/4
85-011 Bydgoszcz

Telefon: +48 (52) 389 11 50
E-mail: praca@friggawork.pl