Firma Frigga Bydgoszcz

Wzmocnienie przez pożywienie – co włączyć do diety seniora w okresie letnim?

Dieta to jeden z najprostszych sposobów wpływania na zdrowie i samopoczucie. Jedzenie może osłabiać formę Twojego podopiecznego lub ją poprawiać. Warto o tym pamiętać, komponując codzienne posiłki. Jeśli pracujesz jako opiekunka seniora w Niemczech i zastanawiasz się, co włączyć latem do diety osoby starszej – ten wpis jest dla Ciebie. Dowiesz się też, co negatywnie wpływa na organizm oraz które produkty mają dobroczynne działanie. Sprawdź koniecznie!

Podstawowa wiedza o diecie seniora

Organizm i jego potrzeby zmieniają się z wiekiem. Różnice pomiędzy tempem przemiany materii młodych osób i seniorów są znaczne. Trawienie przebiega wolniej, inaczej wchłaniają się składniki odżywcze. Dieta Twojego podopiecznego powinna uwzględniać kilka istotnych czynników:

  • aktualny stan zdrowia,
  • choroby – np. cukrzycę, nadciśnienie,
  • poziom aktywności fizycznej,
  • wydolność układu pokarmowego,
  • przyjmowane leki.

Niekiedy u seniora występuje kilka schorzeń naraz, co wiąże się z zażywaniem wielu medykamentów. Jedzenie musi więc dostarczać wszystkich niezbędnych składników odżywczych, jednak nie może wchodzić w interakcję z lekami. Warto zapytać lekarza prowadzącego o konkretne wskazówki i przeczytać ulotki dołączone do preparatów przepisanych seniorowi.

Konieczne jest też zadbanie o to, aby potrawy były lekkostrawne. Dzięki temu zawarte w nich składniki lepiej się przyswoją i nie obciążą układu pokarmowego. Opieka nad osobami starszymi oznacza korzystanie z pomocy specjalistów, gdy tylko to konieczne. Jeśli przypadek jest trudny, rozważ wizytę z podopiecznym u dietetyka.

Co może osłabiać organizm osoby starszej?

Na kondycję organizmu wpływa wiele czynników, np. genetyka, czynniki środowiskowe czy przebyte choroby. Osłabienie powoduje m.in. cukrzyca, otyłość, osteoporoza oraz wspomniane wcześniej nadciśnienie. Opieka nad seniorem w Niemczech będzie wymagała od Ciebie bacznej obserwacji. Także wymienione poniżej zjawiska, pojawiające się regularnie, wpłyną negatywnie na samopoczucie i zdrowie:

  • bezsenność,
  • brak apetytu i nieregularne spożywanie posiłków,
  • brak aktywności fizycznej,
  • przewlekły stres,
  • inwazyjna farmakoterapia – np. antybiotykowa,
  • nałogi,
  • niezdrowa dieta.
żywienie dla seniora

Jakich składników odżywczych potrzebuje senior?

Mimo że metabolizm seniora zwalnia, zapotrzebowanie na składniki odżywcze jest tak samo ważne, jak u osób młodych. Choć często zmniejsza się ilość kalorii w diecie, opiekun powinien zadbać o dostarczenie niezbędnych witamin, minerałów i składników budulcowych.

Zacznijmy od białka – zapotrzebowanie na nie zwiększa się z wiekiem. Jego spożycie u zdrowych seniorów powinno wynosić ok. 1,0-1,2 g/kg masy ciała na dobę. Dobrym źródłem protein jest drób, jajka oraz warzywa strączkowe. Z tymi ostatnimi należy uważać, ponieważ mogą powodować kłopoty gastryczne.

Niezwykle istotny jest budulec kości, czyli wapń. Jego źródłem może być jogurt naturalny, rybie mięso lub twaróg. Jeśli osoba starsza nie trawi laktozy, wybieraj w sklepie stosowne warianty. Prawidłowy poziom tego makroelementu w diecie wzmacnia kościec i stanowi ważny element profilaktyki złamań.

Zapotrzebowanie na witaminę B6 wzrasta po 50 roku życia. Aby zapewnić ją seniorowi, uwzględnij w diecie mięso, produkty zbożowe i ziemniaki. Dbaj również o produkty bogate w witaminę B12 – np. mięso, soję i jej pochodne.

Warzywa i owoce sezonowe – nie może ich zabraknąć!

Najwięcej witamin i minerałów, a także najmniej pestycydów, mają sezonowe warzywa i owoce. Nasi zachodni sąsiedzi uprawiają pomidory, ogórki, szparagi, sałatę czy marchew. Praca opiekunki w Niemczech jest łatwiejsza dzięki dostępowi do świeżej, lokalnie uprawianej żywności. Od kwietnia do września stragany oraz sklepy oferują bogactwo rozmaitych darów natury. Pamiętaj, że surowe warzywa i owoce bywają ciężkostrawne – mogą być podawane tylko starszym osobom o sprawnym układzie trawiennym. Seniorzy miewają też problemy z gryzieniem twardego jedzenia. Posiłkuj się wtedy koktajlami i musami, które przygotujesz przy pomocy blendera.

Chcesz rozpocząć pracę jako opiekunka osoby starszej?

Zanim wyjedziesz na kontrakt, Twój pracodawca ma obowiązek poinformować Cię o stanie zdrowia potencjalnego podopiecznego. Otrzymasz przydatne wskazówki, ułatwiające planowanie zdrowego i pełnowartościowego menu. Interesują Cię oferty pracy dla opiekunek osób starszych w Niemczech? Zapraszamy do działu aktualnych ogłoszeń. Z nami wyjedziesz bezpiecznie i zarobisz naprawdę nieźle!

Aktualności

Aktualności, informacje, praktyczne porady

Kontakt

Skontaktuj się z naszą firmą – napisz lub zadzwoń.

FRIGGA

ul. Śniadeckich 2/4
85-011 Bydgoszcz

Telefon: +48 (52) 389 11 50
E-mail: praca@friggawork.pl