Napisz do nas lub zadzwoń: praca@friggawork.pl +48 (52) 389 11 50
Frigga
opiekunka osób starszych
Zdrowie seniorów

Aktywność fizyczna w życiu seniorów

Powszechnie uważa się, że ludzie w podeszłym wieku są niedołężni i nie do końca samodzielni, a więc nie powinni uprawiać sportu, by nie narazić się na przykre kontuzje, złamania i pogorszenie i tak wątłego stanu zdrowia. Z drugiej strony podopieczni opiekunek mieszczą się w przedziale wiekowym od około 70 do 95 lat, a ich stan zdrowia bywa bardzo różny. Niekiedy powodem zatrudnienia opiekunki jest chęć zapewnienia seniorowi towarzystwa, wsparcia w pracach domowych lub poczucia bezpieczeństwa w przypadku problemów z pamięcią.

Dlatego aktywność fizyczna wśród niektórych z nich jest możliwa, a nawet wskazana, pod warunkiem, że zostanie dopasowana do potrzeb i możliwości osoby starszej. Niemcy są narodem bardzo aktywnym fizycznie, lubiącym spędzać czas na świeżym powietrzu. Niekiedy z wręcz przesadną dbałością troszczą się też o zdrowie – unikają przeciągów, otwierania okien i chodzenia boso. Być może właśnie z tego powodu opieka nad osobami starszymi cieszy się w tym kraju tak dużym zainteresowaniem.

Nad sportem odpowiednim dla tej grupy wiekowej nie trzeba się długo zastanawiać. Najprostszą i przynoszącą szereg korzyści aktywnością są spacery. Można z łatwością dostosować tempo i dystans do możliwości podopiecznego czy zatrzymać się na odpoczynek na ławce w razie zmęczenia. Dla wielu osób spacer to właściwie nie sport – w końcu nie wymaga wylewania hektolitrów potu i nie pojawią się po nim zakwasy. Jednak 30 minut chodzenia dziennie to prawdziwy lek i wsparcie dla serca, w postaci ochrony przed zawałem oraz chorobami sercowo-naczyniowymi. Innymi korzyściami jest ochrona przed osteoporozą, zapobieganie nadwadze oraz dodanie sobie energii. Wiele starszych osób boryka się z bezsennością, depresją lub obniżonym nastrojem – umiarkowany wysiłek fizyczny jest na to doskonałym rozwiązaniem.

Seniorzy aktywni w ciągu całego życia oraz cieszący się dobrym zdrowiem mogą pójść o krok dalej i dołączyć do codziennych wędrówek kije do nordic walking. Warto jednak pamiętać, że rezultaty przynoszą wyłącznie prawidłowo wykonywane ruchy, co dla początkujących może być sporą trudnością. Znacznie lepiej sprawdzi się jazda na rowerze – najlepiej z napędem elektrycznym. W ten sposób mięśnie rowerzysty są aktywowane, ale nie przeciążone, a w chwilach zmęczenia można odsapnąć nie przerywając jazdy.

Wielu ludzi w podeszłym wieku zmaga się z nadwagą, wywołaną złym stylem życia i odżywianiem lub toczącą się w organizmie chorobą. Wówczas tym bardziej należy zachęcać podopiecznego do aktywności, lecz w sposób rozsądny i przemyślany. Najlepszą alternatywą dla osób z nadprogramowymi kilogramami jest basen, który nie obciąża stawów, działa relaksująca i doskonale wpływa na wygląd sylwetki. Jest wskazany nawet dla osób, które nie potrafią pływać, ponieważ pod wodą można wykonywać aqua aerobik. To nic innego jak zajęcia fitness, wykonywane pod wodą. Są odpowiednie dla każdego, ponieważ nie obciążają ścięgien i stawów oraz umożliwiają wykonywanie ćwiczeń, które na macie byłyby często niemożliwe do zrealizowania.

Niestety wielu podopiecznych nie jest w stanie prowadzić aktywnego stylu życia lub najzwyczajniej w świecie obawia się o ból i zrobienie sobie krzywdy. Część seniorów nie opuszcza już własnych domów, ze względu na brak sił i kiepski stan zdrowia. Tym, co można dla nich zrobić jest wówczas domowa rehabilitacja lub joga, którą można uprawiać bez względu na wiek i kondycję. Tak naprawdę jest to bardziej filozofia ciała i umysłu niż aktywność fizyczna. Ćwiczenia mogą skupiać się na oddechu i odprężeniu, bez konieczności wykonywania skomplikowanych pozycji. Wspólnie spędzony czas na macie w towarzystwie relaksującej muzyki i świec zapewni seniorowi spokojny sen, odprężenie oraz dobre samopoczucie na cały dzień.